torsdag 3 juli 2008

Sagor

Bland de första dagarna efter att jag gått i pension gick jag ner i källaren och hämtade upp alla pärmar med lektionsutkast och undervisningsmaterial som jag sparat under 42 år. Det var 45 pärmar. Jag körde fram bilen och lastade in dem och körde till "Tippen" och kastade nästan allting. Något lite sparade jag och la in i datorn. Här kommer en lektion om vad sagor är för något.

Samtal

Vad är det som skiljer en saga från en annan berättelse? Vad är typiskt för en saga?

Exempel på vad som kännetecknar en saga:

1. Obestämd tid (Det var en gång för länge sedan...)

2. Obestämd plats (I en skog långt borta låg ett hus ....)

3. Obestämda personer (Det var en mäktig kung i landet Ingenstans..)

4. Tretal (En man hade tre söner...)

5. Motsatspar (rik - fattig, snäll - elak, dum - klok)

6. Mystiska väsen (Troll, tomtar, älvor..)

7. Lyckligt slut

Här kommer en parentes. Det där med ett lyckligt slut tycker jag är bra. Det värsta jag vet är berättelser med olyckliga slut eller slut där man inte får reda på hur det går. Innan jag börjar läsa en tjock bok brukar jag tjuvtitta i slutet och märker jag då att slutet inte är något vidare så läser jag den inte. Det är därför jag tycker om att läsa bibeln. Den har ett lyckligt slut - Bröllop, en ny jord, en ny himmel.

Jag läste en gång en bok som hette Träl och fri (författaren har jag glömt namnet på) för mina elever. Den var bra, mina elever gillade den. Men när jag kom till slutet så märkte jag att man inte riktigt fick veta hur det gick (Den här gången hade jag inte kollat). Jag visste att att det slutet skulle mina elever inte gilla. Så när jag hade läst sista meningen så fortsatte jag att låtsasläsa och berättade hur det gick och jag såg till att slutet blev väldigt bra. Förlåt,kära författare!

När vi samtalat om vad en saga är så får barnen läsa en och se om det vi punktat ner stämmer och efter det får de skriva en egen saga.

För att de säkert ska få läsa en saga där alla punkter finns med så skrev jag en egen som jag kallade "Stolletrollet" Här kan du läsa den:

Stolletrollet

av Rune Lundblad

En gång för länge sedan fanns det ett troll som hette Stolle. Han bodde längst in i den mörkaste skogen under en stor grå sten. Alla andra troll i skogen retade Stolle för att han var så ful och för att han var så fattig. Han ägde bara tre säckar guldmynt och tre kistor med pärlor. Och varje gång han såg sig i spegeln blev han jätterädd. Han var ju så ful.

En dag när Stolle satt bakom sin stora, gråa sten och sov, kom en liten flicka gående genom skogen. Hon hade en röd väska i handen. När hon fick syn på den gråa stenen sa hon: "Oj,vilken stor sten! Den måste jag klättra upp och sätta mig på.

Hon satte ifrån sig väskan på marken och klättrade upp. Medan hon klättrade så råkade hon sparka loss några småstenar,som ramlade ner i huvudet på Stolle. Han vaknade och fick syn på flickan som satt högst upp på stenen. "Vad gör du på min sten?" röt han och hoppade fram.

Trots att han var så ful och röt så högt, så blev inte flickan rädd. Hon tittade bara på honom och sa: "Vad är du för lustig figur? Vad gör du här i skogen?"

"Jag är skogens fulaste och fattigaste troll", sa Stolle.

"Det tror jag inte på", sa flickan.

"Det ser du väl. Titta på mig! Ser du inte vilka fula gröngula ögon jag har, ser du inte min vårtiga näsa, ser du inte mitt morotsfärgade hår,mina taggiga utstående öron. Och titta här! Jag äger bara tre säckar guld och tre kistor pärlor.

När Stolle sagt det började han gråta stora, svarta tårar. Men flickan tittade bara på honom och sa:

"Gråt inte! Hämtamin väska, som står där vid stenen och öppna den."

Stolle gick fram tillväskan och öppnade den. Den innehöll tre påsar med kolor. De såg jättegoda ut.

"Du får ta en kola ur varje påse", sa flickan och hoppade ner från stenen.

Stolle öppnade påsarna och tog en kola ur varje påse och sedan la han tillbaka påsarna i flickans väska. Då försvann både flickan och väskan. Stolle vände sig åt alla håll, men kunde inte se någon flicka. Hade han drömt allting? Men så fick han syn på kolorna han hade i sin hand. Varifrån hade de kommit om det var en dröm? Stolle tittade fundersamt på kolorna. Skulle han våga äta dem. Det kanske var trollkolor. Trots att Stolle var ett troll så visste han inte mycket om trolleri. Flickan hade sagt att han fick ta en kola ur varje påse. Menade hon att han skulle äta dem också. Vad skulle hända då?

Till slut tog han av papperet på en kola och stoppade den i munnen. Den var god. Just som han skulle kasta papperet, så såg han att det stod något på det.

"Du är inget troll. Du är en prins. Du heter inte Stolle. Du heter prins Olle. Gå och titta dig i spegeln."

Stolle knycklade ihop papperet, gick ner i sin håla och fram till spegeln i hallen. Och i spegeln såg han att det var sant det som stod på lappen. Han var inte något troll. Han hette inte Stolle. Han var en vacker prins och hette Olle.

Han hade två kolor kvar nu och han stoppade kola nummer två i sin mun och den var ännu godare än kola nummer ett. Medan han mumsade på den, så såg han att det stod något på det papperet också. Han läste:

"Du bor inte under någon grå sten. Du bor i ett slott. Det största och vackraste slottet i hela världen. Gå ut ur din håla och vänd dig sedan om."

Det gjorde prins Olle. När han vände sig om brakade det till och den stora gråa stenen förvandlades till ett stort slott.

Nu hade han en kola kvar. Snabbt tog han av papperet och stoppade kolan i munnen. Mmmmmmm, den var god. Sedan tittade han på papperet och såg att det stod något på det också.

"Gå in i slottet och ner i källaren. Dina guldsäckar och dina kistor fulla med pärlor står där. Sätt dig på en av säckarna."

Det gjorde prins Olle. Så fort han satt sig på en av säckarna,så åkte den iväg uppför källartrappan och ut genom slottsporten och upp i luften. Han fick hålla i sig hårt, för det gick fort.

Efter bara tre minuter landade säcken på ett torg i en stor stad. Hela torget var fullt av människor. Alla hurrade när de fick syn på prinsen. På ett bord bland alla människorna stod flickan, som hade gett honom kolorna.

"Vet du varför du kommit hit?" frågade hon.

"Neeeej, mjaa, näää, kanske", sa prins Olle.

"Tänk!" sa flickan.

Prins Olle tänkte och han såg sig omkring. Han tittade på människorna. De såg fattiga ut. Han tittade på husen. De var trasiga. Han tittade på parken. Den var full med ogräs. Han tittade på gatorna. De var fulla med hål. Till sist tittade han på säcken han flugit med. Då förstod han vad han skulle göra. Han ställde sig upp och ropade:

"Jag trodde jag var fattig, men det är jag inte. Titta! Jag har en hel säck med guld och så har jag två till på slottet. Och så har jag tre kistor med pärlor.

Prins Olle hämtade allt guld och alla sina pärlor och började dela med sig och ju mer han delade med sig ju mer räckte det till. Stadenoch människorna blev rika. Och det bästa av allt var att de inte behöll rikedomen för sig själva. De gick ut till andra städer och andra länder och delade med sig.

PrinsOlle valdes till landets kung och efter tio år när flickan fyllt 20 år gifte de sig och levde lyckliga i alla sina dagar.

1 kommentar:

Elin Utbult sa...

GRYM SIDA! HJÄLPTE MIG INFÖR ETT SVENSKA FÖRHÖR, HÄR FICK JAG MER INFORMATION ÄN MIN LÄRARE :)

Tack! / Elin utbult