söndag 6 juli 2008

Gudstjänst i Wesleykyrkan den 6 juli 2008

Jesus berättade för Petrus och de andra lärjungarna att han skulle gå till Jerusalem och att han där skulle bli fängslad och dödad. Petrus blev mycket upprörd när han hörde detta och sa att det inte var möjligt. Han var ju Guds Son. Då sa Jesus att det Petrus nu sa inte var från Gud. Det hade Satan fått honom att säga.

Sedan sa Jesus att några av dem som nu stod runt honom inte skulle dö förrän de fått se Guds Rike komma i makt. Det var märkligt. Först sa han att han skulle dö. Sedan sa han att de skulle få se Guds rike komma i makt. Jesus var kungen i detta rike och han skulle dö. Hur skulle riket då kunna komma i makt?
Det skedde när Jesus på korset ropade: "Det är fullbordat!" och gav upp andan. Då besegrade Jesus Satans makt. Den anklagelseskrift Satan använt för att hålla människan i fångenskap revs sönder. I stället formulerades ett nytt dokument där det stod:
Människa, du är fri. Din synd är sonad. Kom ut i den frihet jag vunnit för dig, när jag dog i ditt ställe.
Jesus Kristus - din Frälsare och Herre.
Bibelord att läsa: Mark 8:27-38;9:1-13 Joh 19:30 2 Kor 5:17-21 Kol 2:13-15

1 kommentar:

Anders Lundblad sa...

"Det skedde när Jesus på korset ropade: 'Det är fullbordat!' och gav upp andan. Då besegrade Jesus Satans makt. Den anklagelseskrift Satan använt för att hålla människan i fångenskap revs sönder."

Jag använde nästan exakt samma formulering i min söndagspredikan. Great minds think alike, huh? Eller kanske var det DHA. Eller också har jag blivit påverkad av dina predikningar genom åren :-)