tisdag 2 december 2008

Tre ordklasser




Jag har sparat en pärm (en av 50 stycken) med gamla lektionsutkast. Jag tog fram och bläddrade i den idag, och då hittade jag ett arbetsblad som jag använt när jag undervisade om ordklasser. En målsättning jag hade som lärare var att när mina elever lämnade mellanstadiet så skulle de i alla fall känna till tre ordklasser: Substantiv, adjektiv och verb.
Det här arbetsbladet måste jag ha använt under en svensklektion i december. Det hade rubriken: Julord. Den var indelad i tre spalter som hade rubrikerna: Substantiv, Adjektiv, Verb. Under fem-tio minuter skulle eleverna fylla i de olika spalterna med så många julsubstantiv, juladjektiv och julverb som möjligt. När tiden var ute samtalade vi om orden de skrivit ner och de fick motivera sina förslag. Sedan gjorde jag en sammanställning av orden till dagen därpå. Av den sammanställningen kunde eleverna se vilka julord de flesta föreslagit.
Det vanligaste julsubstantivet var gran och ljus (18 st) och därefter kom tomte (16 st), paket (12 st) och skinka (12 st), klappar (10 st), mat (9 st), TV, kalender (8 st)
Det vanligaste juladjektivet var röd (16 st) och därefter kom grön (15 st), glad (13 st), vit, snäll, tacksam, rolig (6), trevlig (5 st)
Det vanligaste julverbet var öppna och äta (18 st) och därefter kom dansa (17 st), sjunga (12 st) skratta (8 st), dricka (7st) tacka (6 st)
Under samtalet som följde så tror jag att jag frågade om det fanns något eller några julord de glömt. Jag frågade också om de visste varför vi firade jul. Och nästan alla visste att vi firar julen till minnet av Jesu födelse. Sedan bad jag dem att titta på alla julorden vi samlat och peka ut vilka av alla dessa ord man speciellt skulle kunna koppla samman med Jesu födelse. Jag kommer inte ihåg vad de kom fram till, men det var inte särskilt många ord som hade med den kristna julen att göra.
Om du fick välja ett substantiv, ett adjektiv och ett verb av ovanstående julord som kan kopplas samman med det kristna julfirandet, vilka skulle du välja?
Jag hade valt substantivet ljus (Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen Joh 1:9)
Jag hade valt adjektivet glad.(Var inte förskräckta! Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Luk 2:10)
Jag hade valt verbet tacka. (Och herdarna vände tillbaka och prisade och lovade Gud för allt som de hade hört och sett, alldeles som det hade blivit sagt till dem. Luk 2:20)
Ett tips.
De tre orden skulle kunna användas som tre punkter i en julpredikan.

2 kommentarer:

Anders Lundblad sa...

Se, jag står vi dörren och klappar (check). Om någon hör min röst så ska jag gå in och äta (check) med henne och hon med mig. Och om än hennes synder är röda (check) som blod så ska de bli vita (check) som snö (check).

Fast klappar byter visst ordklass... men jag slänger in snö som ett bonussubstantiv - hur kunde ungarna glömma det. Var det månne skåningar?

F.ö. fin paintbrushgran.

Marie sa...

Det märks att du är en pedagog. Och så enkelt - kunna samla hela budskapet i 3 ord.