söndag 21 december 2008

Jonas jul del 2

Han flämtar till. Vad är detta?! Stenen är tom. Herden är inte där. Det är inte möjligt, tänker Jonas och gnuggar sig i ögonen.
- Här är jag! hör han en röst som säger.
Jonas tittar på dörren. Han tyckte rösten kom därifrån.
- Nej, jag är inte där. Jag är här bakom palmen.
Jonas vänder sig om och tittar på julbonaden igen. Och mycket riktigt. Herden står och tittar fram bakom en av palmerna som morfar målat till höger på julbonaden.
- Kom hit så ska du få smaka på något gott. Herden håller fram en skål med färska dadlar.
Jonas har svårt att tro vad han ser och hör. Detta är omöjligt tänker han, men han sträcker ändå ut handen för att smaka på en dadel.
Och helt plötsligt står han bredvid herden och känner den svala nattluften mot sin kind. Han vänder sig om i tron att han ska få se sitt rum, men där finns inte något rum, bara fler palmer och fler får och fler herdar. Trots att det är rätt kallt så fryser han inte och då märker han att han är klädd i samma sorts kläder som herden. Närmast kroppen har han något som liknar en lång skjorta. Den räcker lite nedanför knäna. Och ovanpå den har han en mantel. Den är varm och skön. På fötterna har han ett par enkla sandaler.
- Var så god, du får gärna ta flera stycken, säger herden och skrattar vänligt
Jonas tar tre dadlar och stoppar dem i munnen. De var jättegoda. Sedan kan han inte låta bli att fråga:
- Vem är du? Och hur har jag kommit hit?
- Jag är Markus och där borta ligger mina två bröder, Natanael och Johannes och bredvid dem kan du se min pappa Tomas och min farbror Petrus. Och hur det gick till när du kom hit vet jag inte riktigt, men jag såg dig där du satt i sängen och inte kunde sova. Jag tyckte synd om dig och bad dig komma hit. Och så kom du. Varför kunde du inte sova?
- Det är jul, det är julafton. Och jag längtar så efter att det ska bli morgon, för då kommer det hända så mycket roligt.
- Jul? Vad är jul?
- Vet du inte det, du som är med på en julbonad. Vet du inte vad som hände?
- Nej, jag har aldrig hört talas om någon jul. Jag förstår att det är något roligt och att du längtar efter det. Jag vet hur det känns att längta. Det finns en sak som jag längtar efter mer än något annat och det är att Messias, Guds Son ska komma. Kom med här ska jag visa dig.
Herden Markus tar tag i Jonas hand och leder honom bort till ett träd. Under trädet står en lerkruka. Han öppnar locket och tar upp något som ser ut som en rulle papper.
- Det här är en bokrulle, säger han. En profet som heter Jesaja har skrivit den. Lyssna så ska jag läsa för dig.
Försiktigt rullar han upp en bit av bokrullen och börjar läsa:
“Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus, över dem som bor i dödsskuggans land skall ljuset stråla fram...”
Här blir han avbruten av Jonas.
- Det där har jag hört. Det står i bibeln. Jag kan det nästan utantill. Längre fram så står det:
“Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.....”
Nu är det Markus tur att avbryta.
- Hur kan du känna till detta?
- Ja men, det är ju därför vi firar jul. Julen är en fest som vi firar till minnet av att Guds Son föddes. Det var det barnet, som Jesaja skrev om.
- Har han fötts menar du? När hände det? Var .........

1 kommentar:

Vita hjärtan sa...

Längtar efter fortsättningen.......