onsdag 1 oktober 2008

Kom och se

På söndag skall jag predika i EFS kyrkan på Råå. Predikotexten finns i Johannes evangelium kapitel 1 verserna 43-51.
Kom och se!
Jesus är på väg till Galiléen då han får syn på en man som heter Filippus. Han stannar och säger till honom: "Följ mig!"
Det märkliga är att Filippus genast ställer sig upp och följer med honom. Hur kunde han göra det? Jag tror att det berodde på att han hade hört när Johannes Döparen visade på Jesus och sa: "Se Guds lamm, som tar bort världens synd!"
Strax därefter så möter Filippus sin vän Natanael och säger: "Den som Mose har skrivit om i lagen och som profeterna har skrivit om, honom har vi funnit, Jesus, Josefs son, från Nasaret!"
Men den som profeterna skrivit om skulle inte komma från Nasaret. Han skulle komma från Betlehem. Det bekymrade emellertid inte Filippus. Hans möte med Jesus måste ha varit så starkt och övertygande att han bortsåg från detta.
Natanael som mycket väl kände till den lilla oansenliga staden Nasaret säger då: Kan något gott komma därifrån?
Filippus ger sig inte in i någon diskussion. Han säger bara: Kom och se! Du får själv avgöra. Natanaels möte med Jesus leder till en kraftfull bekännelse: "Rabbi, du är Guds Son, du är Israels konung!"
"Kom och se!" Som kristen så tror jag inte i första hand på några läror eller någon from idé. Jag tror på en person, Jesus Kristus. Att vara kristen är att leva i gemenskap med honom, lyssna till honom, lära av honom. När jag läser bibeln, som är Guds ord, så lyssnar jag till honom. När det är något jag inte förstår så frågar jag. Han som har kallat mig är trofast. Han överger mig aldrig. Han har gett mig ett himmelskt hem och evigt liv. Och han kallar mig sitt barn. Och under över alla under, han säger att han älskar mig.
Denna kärlek, detta liv vill han ge till alla människor. Då kanske någon säger: "Kan detta verkligen vara sant?" Då kan jag bara säga: "Kom och se! Jesus är inte död. Han lever!"
Du kommer till honom genom att du ber: "Visa mig Herre vem du är! Visa mig din väg!" Ber du ärligt och uppriktigt så kommer han att svara dig och ditt liv kommer att bli förvandlat.

1 kommentar:

Vita hjärtan sa...

TAck för grattishälsningen! Hoppas det går bra på söndag, önskar jag kunde komma!

Kram Annemari