torsdag 2 oktober 2008

Jesus och Natanael Joh 1:47-49


Ett samtal mellan Jesus och Natanael som ägde rum när Natanael hade sökt upp Jesus på Filippus uppmaning.

Jesus: Du är en sann israelit. I dig finns inte något svek.
Natanael: Hur kan du känna mig?
Jesus: Innan Filippus kallade på dig såg jag dig där du var under fikonträdet.
Natanael: Du är Guds Son! Du är Israels konung!

Hur kunde Natanael komma fram till en sådan bekännelse? Jag tror att Natanael var en flitig läsare av skrifterna och när Jesus sa: Jag såg dig där du satt under fikonträdet så tror jag att ett välkänt ställe ur skriften lyste fram.


1 Mos 16:13
Och hon (Hagar) gav Herren, som hade talat med henne ett namn. Hon sade: Du är den Gud som ser mig", för hon tänkte: "Har jag verkligen fått se en skymt av honom som ser mig?"

Jag tror att denna textuppenbarelse gjorde att Natanael såg vem han hade framför sig. Och därför kom bekännelsen: "Du är Guds Son! Du är Israels konung!"


Tänk att vi har en Gud som ser oss där vi är och att han ser oss med ögon fulla av kärlek. Låt honom som älskar dig, fostra dig och leda dig genom livet hem till fadershuset. Han har fridens tankar om dig och inte ofärdens.

Inga kommentarer: