lördag 11 oktober 2008

Frukostmöte med Jonas Helgesson




I dag var jag på frukostmöte i Wesley. Det var metodist-men som ansvarade för frukosten. Omkring 60 personer kom för att njuta av den härliga frukosten och att lyssna till Jonas. När Jonas föddes drabbades hans hjärna av syrebrist vilket ledde till att han fick en cp-skada. Läkarna sa att han aldrig skulle kunna lära sig gå och aldrig lära sig att prata. Men det accepterade varken han själv eller hans mamma. Jonas övervann sitt handikapp och det visade han under en timme då han berättade om sitt liv.


Några saker som jag särskilt kommer ihåg av det han sa var:
Fokusera på det du kan. Tänk inte på allt du inte kan.
Tyck om dig själv.
Ge inte upp, var envis.


Han berättade att när han började på högstadiet så hade man frågat honom om han ville ha kvar sin personliga assistent. Han hade all rätt till det. Men han tackade nej. När han kom till matsalen första gången och själv skulle bära sin matbricka till bordet så skulle han försöka göra något han aldrig gjort förut. Han kom halvvägs, sedan tappade han brickan. Han gick tillbaka och hämtade en ny och hoppades att ingen skulle märka något. Men ett av mina problem, sa han, är att jag aldrig kan vara anonym. Man ser mig alltid. Han lastade på ny mat och gick. Halvvägs tappade han brickan. Den femte gången lyckades han. Det var nog den lyckligaste dagen i mitt liv näst efter dagen då jag gifte mig, sa han.

2 kommentarer:

Marie sa...

Så rätt. Fokusera på det du kan, och inte minst - tyck om dig själv. Vakna varje morgon, låt detta vara det du tänker.

Vita hjärtan sa...

Åh, jag har också hört honom tala, på Torp för ett par år sedan. Han är fantastisk och han kan förmedla att kan han, så kan alla, bara man inte ger upp!

Kram Annemari

Ps: soptunnan ja, den flyttade jag på till andra sidan om carporten, inbillar mig att den smälter in bättre där mot grönskan bakom ;-)