lördag 20 september 2008

Regeringsgatan-Borstahusen-Regeringsgatan



Slottscafét 6 juni 2008

Fredagen den 19 september gick jag den långa promenaden, till Borstahusen och hem. Jag gick 11522 steg, 10,3 km på 105 minuter. Jag förbrukade 602 kcal och förbrände 42,6 g fett. Allt enligt min stegräknare.
Promenaden
Jag gick till vänster när jag kom utanför dörren och efter cirka 50 meter passerade jag fågeldammen vid Wrangelska parken, gick förbi ICA-krysset och lasarettet. Sedan fortsatte jag på Kvarngatan, gick förbi den gamla kvarnen och kom fram till Ernst Ekstrands plan där jag tog ett kort på huset där vuxenskolan har sina lokaler. I området byggdes under 1910-1930- talen en rad villor lämpliga för familjer med många barn. Arkitekten bakom dessa byggnader var Frans Ekelund. Han har också ritat den tjusiga transformatorstationen som står i korsningen Sandvångsgatan-Stora Norregatan. Jag fortsatte på Pilåkersgatan och gick förbi de gula tegelhusen och kom fram till den blomsterprydda rondellen där Pilåkersgatan korsar Ringvägen. Hittills har jag följt den väg som jag under många år cyklat för att komma till Pilängskolan där jag jobbade mellan åren 2003-2008. Jag gick inte fram till skolan, vek i stället av mot Karlslundsparken och passerade den fina fotbollsplanen med konstgräs och de nygjorda skateboardramperna som ligger vid parkeringsplatsen som hör till idrottshallen, fotbollsarenan, Karlslundsbadet och ishallen. Sedan gick jag genom Karlslundparken och kom fram till Villa Gläntan, ett café- och bed - and breakfast-ställe. Jag fortsatte fram till Hälsingborgsvägen, tittade på curlinghallen och den nya bowlinghallen och restaurangen som byggs där. Gick över Hälsingborgsvägen passerade ett område där en mängd nya hus byggs. Fortsatte sedan längs Grönsaksgatan gick förbi flera tjusiga villor och gator med namn från olika sagor, Prinsgatan, Spegelgatan, Snövitgården och till slut kom jag fram till slutet på Grönsaksgatan och såg att det också var ändstationen för 2:ans buss. Jag tog till vänster. På höger sida hade jag nu landet och på vänster sida staden. Jag gick på gränsen mellan stad och land. Jag gick på en grässtig, tog kort på mig själv och gick igenom en trädtunnel, fortsatte fram till Strandvägen, gick förbi Lägergården och hälsade på trägubben som välkomnar besökarna till Borstahusens camping. Jag gick förbi campingplatsen, badbryggan var uppdragen, glasskiosken stängd och där fanns inga campande turister. Efter ett tag kom jag fram till Pumphuset. Jag avstod från att besöka restaurangen, promenerade vidare längs stranden, sa hej till fiskargumman som var på väg till torget i Landskrona för att sälja fisk, såg ut över sundet och noterade att 12.30 färjan hade lämnat Ven och var på väg till hamnen i Landskrona. Så var jag strax framme vid Linds hamn. Därifrån gick jag till Granet, Landskronas gamla avrättningsplats, nu en fin lekpark. Jag fortsatte in på Citadellvägen och gick förbi Rothoffska kolonin. Sveriges första museikoloni, invigd 1993. Sedan gick jag in på den lummiga stigen som går förbi slottscafét där vi firade nationaldagen i somras. Jag gick upp på Eriksgatan och promenerade fram till rondellen vid posten där också Eriksgården ligger, Landskronas första dagis, invigt 1862. Nu var jag nästan framme, behövde bara gå igenom Wrangelska parken för att nå Regeringsgatan 73 där jag bor.


Inga kommentarer: