måndag 8 september 2008

Konsumtion

Skapade behov
Grundläggande behov

När jag fick en ny klass och skulle introducera orienteringsämnet så gjorde jag ibland så att jag ritade en människa på tavlan och ställde fråga:
- Vad behöver en människa för att leva och må bra?
Deras förslag antecknade jag runt bilden av människan. Efter ett antal ledande frågor så fick jag fram följande nyckelord: mat, vatten kläder, bostad, luft, vänner, utbildning, arbete.

Och utifrån dem kunde jag tala om vad de olika oä-ämnena skulle handla om. Vad är det naturen i Sverige kan ge dess invånare? Vilka arbeten behöver utföras för att vi skall få det vi behöver? Vilka olika utbildningar behövs? Hur har människan organiserat sig? Hur gjorde man förr?

Det jag skrev upp på tavlan var enligt min mening människans grundläggande behov.
Men det var ju inte alltid så att eleverna svarade som jag tyckte. Det fanns ju mycket som de tyckte var viktigare än det jag hade i tankarna. Vi människor har ju enligt min mening vissa grundläggande behov, som borde gå före allt annat. Men vi människor får ibland svårt att klara av de grundläggande behoven på grund av att vi utsätts för en massa information om, reklam för en massa saker som vi egentligen inte behöver men som framställs så lockande att vi prioriterar dem framför sådant vi verkligen behöver. Det kan leda till att vi i slutet av månaden upptäcker att pengarna inte räcker till hyra och mat.
Varje måndag täcks tamburmattan hemma hos oss av reklamlappar som uppmanar mig att köpa, köpa, köpa sådant jag egentligen inte har något behov av. Sista reklamlappen från OnOff hade på framsidan en bild av en flicka som tittade på allt detta nya som fanns att få för en billig penning.
- Mamma, titta vad billigt. Kan jag inte få en sån. Alla mina kompisar har en sån.
Och den ensamstående mamman som älskar sin dotter och inte vill att hon ska bli utanför och förlora sina vänner tar ett snabblån (SMS)och köper det hennes flicka önskar.

4 kommentarer:

Anders Lundblad sa...

Paradoxen är att hon först måste köpa mobilen för att kunna skicka sms:et som möjliggör mobilköpet.

För övrigt håller jag fullständigt med.

Rune Lundblad sa...

Du har så rätt.
Men man kan kanske tänka så här:
Mobilen behöver hon för att klara av arbetet som hennes utbildning gett henne och arbete och utbildning hörde till de grundläggande behoven.

Anders Lundblad sa...

Ja, frågan idag är snarare om man behöver en fast telefon!

Marie sa...

Att köpa, att vilja ha, att vara som alla andra. Du dras med i den allt snabbare karusellen, och vem kan säga stopp. Har genom mitt arbete sett så många negativa konsekvenser av detta. Alla dessa snabba lån, det skulle inte vara så enkelt. På sikt kan det att du ville ha så mycket som alla andra har, det slut betyda att du förlorar nästa allt.

+ tack för de goda orden./kram