måndag 8 september 2008

Konsumtion




Det har gått hål på min fina T-shirt

Min Kretiv Mission-T-shirt 2008

Min Kreativ Mission-T-shirt 1991


Min sommarskjorta 2008

Min sommarskjorta 1997 Richmond, London, England

För någon vecka sedan läste jag i tidningen att vi i Sverige kastar omkring 20% av maten vi köper. Vilket slöseri. Det var nog därför min mamma alltid sa att vi måste äta upp maten. Det som kommit fram på bordet skulle ner i magen. När tre hungriga tonårsgrabbar satt runt matbordet så gick det ju bra. Hon tycker att det är svårare nu när hon är ensam. Det är inte lätt att laga lagom mycket mat till en person. På bilderna här ovan kan du se vad vi åt idag. Bilden till vänster före och till höger efter. Vi kastar inget. Resterna tar Eva med sig som lunch i morgon.
Mamma kastar ingen mat. Hon kastar inte heller kläder. Hela hennes garderob är full med blusar, kjolar och byxor. Det som inte är trasigt ska man inte kasta. Jag har en sommarskjorta som jag tycker mycket om. Den köpte jag 1997 så den är över tio år. Varför ska man köpa nytt? Det gamla duger. Jag har också en T-shirt som jag köpte när min son gick på dans- och dramaskolan Kreativ Mission. Den köpte jag 1991. Men jag måste nog kasta den nu för när jag strök den efter senaste tvätten så upptäckte jag att det gått hål på den. Under de senaste åren har jag använt den som gymnastiktröja.

4 kommentarer:

Anders Lundblad sa...

Stryker du t-shirts!?

Jag drar fortfarande på mig en brokig skjorta jag köpte på the Camden Markets i England 91. Och jag har också kvar min KM-tröja. Men jag använder den inte.

För övrigt har väl inte du alltid varit känd för att spara? Eskimåböcker. 42 pärmar skolmaterial. Ett uthus.

Marie sa...

Vilken färgglad skjorta! :-)

Vita hjärtan sa...

Hej!
Jo, jag har nog också lite gamla tröjor kvar......men inte i garderoben, utan i förrådet ;-) I helgen letade Per fram våra gamla Futurum-skjortor......sådär 15 år sedan vi hade på oss dom senast.

Kram Annemari

Ps: Kan bara hålla med Anders........stryker du t-shirts????

Rune Lundblad sa...

Hade jag inte rivit uthuset hade det ramlat ihop. Jag använde i alla falla brädorna till att beklä väggarna i källaren och till att sprida värme i vardagsrummet.