torsdag 18 september 2008

Promenad

Jag brukar ta en promenad varje dag. I dag gick jag en tur upp till Vilan och tittade på husen som byggs för sådana som behöver särskilt boende. De byggs på tomten där den gamla Kumlahuset låg. Man kan se Albanoskolan i bakgrunden. Jag gick förbi Suelsgatan där en katt satt och kikade på mig genom ett fönster. I slutet av karl XI:s väg ligger funkishusen som byggdes på 1930-talet. Jag fortsatte mot Selma Lagerlöfs väg och gick sedan Strandpromenaden bort mot Nordkap med sina 1700-tals kanoner och fortet från 2:a världskriget. Sedan gick jag fram mot Strandpaviljongen och skulpturen Solbad vid den långa bryggan där måsarna brukar sitta och vila sig. Jag kastade ett öga på Karl XI:s lejon upp på en av vallarna runt Citadellet. Därefter passerade jag nya vattentornet och alla gamla stridsvagnshinder, gick förbi Seglarpaviljongen, gick mot inloppet där venfärjan brukar komma. Den syntes inte till men kallbadhuset låg där det skulle. Efter en stund kom jag fram till huset, "Gamla kassan". I källaren på det huset låg en gång ett gammalt militärt kassavalv. På lördag tänker någon öppna ett café där. Man ska kunna få en kopp kaffe och nygräddade våfflor. Sedan fortsatte jag upp mot centrum och gick förbi huset där Selma Lagerlöf hade skrivit sin bok Gösta Berlings saga, kom fram till S:t Eriksgatan där trådbussarna går. Nästa hållpunkt var Rådhustorget med skulpturen Västanvind. E fter torget gick jag in på gågatorna. Framför mig gick några unga mammor med sina barnvagnar (kaffelattemammor). Jag passerade H&M, Bokia svängde om hörnet och kom fram till biblioteket och sedan var jag hemma på Regeringsgatan.

Inga kommentarer: