tisdag 19 augusti 2008

Utdrag ur min självbiografi

Flyttkarlarna tar en rökpaus och tittar på när jag springer med kartonger
Ålgrytevägen 109

Dagen före trettondagsafton 1968 flyttade jag från Hertigvägen 18 där jag bott sedan 1948. Eva och jag hade fått hyra en lägenhet på Ålgrytevägen 109 i Bredäng. Den låg högst upp på nionde våningen.
Vi hade anlitat en flyttfirma. Men karlarna som skötte flytten hade bestämt sig för att inte jobba mer den dagen och drog därför ut på tiden. Men det gillande inte jag. De kostade ju 48 kr/tim. Så jag jobbade på och såg till att bilen blev lastad långt före deras beräknade tid. Det tog över 5 timmar för dem att lasta på de få möbler vi hade. Vi hade inga köksmöbler eller vardagsrumsmöbler. De enda möbler vi hade var några skrivbord, en byrå, ett par sängar, en spegel. Jag skrev i ett brev till mamma och pappa att min bror Bo och jag hade klarat av den här flytten på högst två timmar. På bilden syns hur vår lägenhet såg ut och hur den var möblerad några veckor efter flytten. Vi hade hunnit köpa ett köksbord och några stolar på IKEA. Det köksbordet hängde med enda tills vi flyttade till Landskrona.

2 kommentarer:

Marie sa...

Det är inte alla som kan det där med att flytta, och ta ett tag. Ibland är det bäst att göra det själv. Rast kan man ta när man är färdig. Detta kan jag skriva ut från egen erfarenhet.

Rune Lundblad sa...

Ja, du och Svenn har ju varit med om en del märkliga flyttningar. Jag kommer också ihåg när Börje och Birger och Rolf hjälpte Said. han frågade om de ville ha mat. De tackade ja och han tog fram en stenhård, djupfryst kyckling. Det tog innan den tinat.