söndag 24 februari 2013

Predikan Wesley

Det gick bra att åka till kyrkan. Bilbatteriet fungerade som det skulle. Jag predikade över ämnet Guds Ord. Jag talade utifrån Ordspråksboken 4:20-27. Huvudrubriken på predikan var: Min Son, tag vara på mitt tal. Och mina tre punkter var:
1. Ordet föder dig på nytt. Du blir en ny skapelse.
2. Ordet vägleder dig så du inte går vilse bland alla idéer och uppmaningar du möter varje dag.
3. Ordet skapar tro.
När Jesus visade sig för sina lärjungar så står det i Luk 24:41 att de inte kunde tro. De gladde sig och förundrade sig. Gud vill inte väcka förundran utan tro. Jesus går därför igenom skrifterna och det är då tron kommer. Han som stod framför dem var Guds Messias, Guds Son som försonat dem och kommit för att de skulle ha liv i överflöd.

När jag varit hemma några timmar och vilat mig lite (Jag är väldigt trött i bland) så ringde telefonen och en röst sa:
- Talar jag med Rune Lundblad?
- Ja!
- Hej, jag heter Svante Sjöberg. Vi var klasskamrater på gymnasiet och sedan gjorde vi lumpen tillsammans på KA4:as befälskola.
Svante när vi uppvaktade vår klassföreståndare, Brita Fjelkestam, en Luciadag
Jag kommer mycket väl ihåg Svante. Han undrade hur jag mådde och jag var ju tvungen att tala om att jag hade cancer. Han berättade då att flera av våra klasskamrater hade dött bland andra Magnus Edgren, Dick Thernelius, Marianne Frisell. Han hoppades att jag skulle kunna hålla mig vid liv till maj då man planerat en återträff. I maj är det 50 år sedan vi tog studenten. Han sa också att han kom ihåg att jag hade en stark tro så han trodde jag hade många människor jag kunde tala med och få hjälp av. Och det har jag ju också fått och vad som är ännu bättre. Min Frälsare Jesus Kristus bär mig hela vägen hem till mitt  himmelska hem. Tack Herre för din godhet.

2 kommentarer:

Malys krok sa...

Ja takk Jesus, for din godhet! Det sier også jeg, som har fått to av mine kjære hjem etter en stygg bilulykke lørdag.

Dine ord fra din preken er gode!
Må bare beundre deg for at du klarer det slik din livssituasjon er nu.
-Margit-

Marie sa...

Kramar till dig min älskade pappa. Så glad att du har din starka tro, som bär genom allt.