måndag 8 november 2010

Kulla-Gulla

Varje sommar mellan 1951 och 1963 vistades vi på en bondgård i Närke 6 km från Hallsberg (Högsäter). Det var härliga somrar. Vi hjälpte till med alla sorts arbeten på gården - mjölka, hässja hö, skörda havre, hugga och stapla ved, harva med traktor, köra häst och vagn och mycket annat. Familjen vi bodde hos hade en äldre dotter som hade många böcker på sitt rum bland andra bokserien om Kulla-Gulla. Dom böckerna läste jag igenom varje sommar, kunde dom nästan utantill. Det liv som beskrivs iböckerna tyckte jag påminde om det liv vi levde på vår sommargård. Jag har på olika antikvariat skaffat hela serien - den gamla upplagan.
Som lärare ville jag ha tag i bra högläsningsböcker och ett år tänkte jag pröva bokserien om Kulla-Gulla. Jag sa inte vad böckerna hette och jag visade inte framsidan, jag började bara att läsa. Efter att ha läst några kapitel så frågade jag om jag skulle fortsätta. De ville alla, det var i alla fall ingen som sa emot - boken var spännande. Då visade jag bokens framsida och titel. Hade jag gjort det innan så hade nog många av pojkarna protesterat, nu ville de veta hur det skulle gå. Jag läste de tre första böckerna - Kulla-Gulla, Kulla-Gulla håller sitt löfte, Kullabarnen på Herrgården.

Nu vill jag att mina barnbarn ska få stifta bekantskap med böckerna och har därför målat en tavla som visar den bild som böckerna har målat i mitt huvud om hur miljön såg ut där historien om Kulla-Gulla utspelades.

5 kommentarer:

Marie sa...

Jag känner igen huset...så såg det också ut i mitt huvud. Så får vi se en bild av herrgården, också där har jag en klar bild.

Skaparglädje sa...

Åh, Kulla-Gulla böckerna. De läste jag när jag var ungdom, jag lånade dem på biblioteket.
Kram!

Eva S sa...

Jag har också läst Kulla-Gulla. Började högläsa för Anna en period. Efter att ha läst ett bra tag hade hon åkt i en vagn,... kanske kom de fram till en stuga. Vi slutade och tog en annan bok :)

Celia sa...

Mina absoluta älsklingsböcker i unga år. Förstår inte att mina döttrar inte gillar dom. Gissar att jag satte dom i deras händer för tidigt, innan de riktigt mäktade med texten. Och så är de skeptiska till sånt som hände förr i tiden... :P

Olivia sa...

Jag är en tonåring som tycker mycket om Kulla gulla serien. Jag ritar och målar också mycket så det var kul att se din jätte fina versinon av Kulla Gulla. Jag drömmer om att illustrera boken någon gång. Jag har läst böckerna ett antal gånger och den första har jag läst hur många gånger som helst. Det är underbara böcker med bra språk, stämning och budskap.