söndag 21 november 2010

Gudstjänst i Wesleykyrkan

Här kommer ett litet referat från söndagens gudstjänst.


Det är alltid härligt att komma till kyrkan en söndagförmiddag. Eftersom Eva och jag hade hand om gudstjänsten var vi där tidigt - kvart över tio. Men vi var inte först, från köket hördes glada skratt från dem som förberedde kyrkkaffet. Runt det lilla bordet i Oasen satt en samling barn som ritade och hade kul. Eva och jag gick in i kyrksalen där redan fyra personer satt och väntade på att gudstjänsten skulle börja. Jag satte upp en lapp på psalmtavlan med dagens psamnummer - tre stycken härliga psalmer om jag får säga det själv - "Namnet Jesus vill jag sjunga, sköna namn som ej förgår", en fin proklamationspsalm (nr 386),och därefter "Hur skall jag prisa dig min Gud, för kärleken du ger" (nr 334) Den passade fint till dagens tema - "Störst är kärleken" och före predikan sjöng vi "Jesus du som älskar mig, du min enda trygghet är" och som avslutning ytterligare en vers från psalm 386 Genom nöden genom natten lyser härligt Jesu namn. När man hamnar i nöd och mörker kan man lyfta sin blick se att Jesus är där, han som är ljuset på min stig. Vi behöver inte stanna i mörkret. Herren för oss alltid igenom. Förutom dessa psalmer så ledde oss Mats Arebeck i ett par lovsånger. Den första slog an en härlig ton "Gud är god!"
Eva och jag satt på första bänk, flera gånger frågade hon vad klockan var. Hon är tre i sa jag.Vi bad för varandra och precis klockan 11.00 steg hon upp i predikostolen med att glatt leende på sina läppar. Hon sa många bra saker jag vill bara nämna två.
1. Hon berättade att hon under veckan varit hos sin ögonläkare som skulle kolla hennes syn bland annat gjordes ett synfälttest. Herren vill nog i bland göra ett sådant test på oss. Vad ser vi? Är det bara oro, bekymmer, sjukdom osv.Men Herren säger: Kom högre upp, ställ dig här bredvid mig på Klippan.Vad ser du nu? Då kan vi se Guds omsorg, hans kärlek, hans barmhärtighet, nåd och trofasthet.
2. Hon berättade också en kul grej som hon hade sett i Sydsvenskans lördagskorsord. Där gjorde man reklam för Metodistkyrkan. En ledtråd i korsordet var "Lokal för Wesleys trosfränder." och svaret blev Metodistkyrkan.
Predikan
Så var det dags för predikan. Jag hade bland annat tre punkter om hur vi kan veta att Gud älskar oss.
Punkt1 Rom 5:8 Gud bevisar sin kärlek till oss, genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. (Sedan hade jag en lång utläggning om detta men det finns det inte plats för här)
Punkt 2 Matt 9:35 Han botade alla slags krämpor och sjukdomar. Hans gärningar visade Guds kärlek.
Punkt 3 Joh 6:27 - 69. Jesus undervisning. Han talade om för oss hur vi ska kunna komma in under hans kärleksfulla omvårdnad. Han hänvisade till sig själv som Livets bröd. Ät mig! Ta emot mig i era hjärtan. Det tyckte många var stötande. Det han sa var ett hårt tal tyckte man och tog avstånd från honom. Men det var inget hårt tal. Det var ett tal om Guds kärleksfullt utsträckta arm. Kom till mig. Det är hos mig det är meningen att du ska leva.Det är den bästa platsen för dig. Jag avslutade med att säga:

Tag emot Guds kärlek


+ det han gjort för dig

+ det han gör i dig

+ det han gör med dig

+ det han visar dig

och lev det nya livet i tron på en kärleksfull Fader!

Amen

3 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Amen! Det är skönt att ha någon att kasta bekymmer och oro på. Skönt att lämna sitt liv helt i hans händer, se hur han leder och öser sin kärlek över oss.

Hoppas du mår bättre nu efter din vurpa i Norge.

Kram

Margit sa...

Det var en fin gudstjänst som Wesleyanerna fick höra.Det hade varit roligt att vara där.Tack för orden på blog. Jag kan höra dig predika.
Skönt att du verkar bättre.Kramar till er båda.
Margit

Anonym sa...

Den gudstjänsten skulle jag vilja delta i! Tack för att jag fick delta via bloggen!
Karin H