fredag 15 maj 2009

Intuitivt skapande


När jag gick på lärarhögskolan hade vi många lektioner i bild. Bild var ett av huvudämnena. Vår lärare introducerade något som han kallade intuitivt skapande. Man skulle bara sätta sig med ett papper och en penna och utan att tänka skapa en bild. Han kallade det för telefonkludder eller intuitivt skapande. När man pratar i telefon så händer det ibland att man ritar något utan att tänka särskilt mycket på vad man ritar. Ibland kan det bli riktigt spännande bilder. En bild som man gör kan börja med att man inte tänker särskilt mycket, man bara låter pennan gå. Efter ett tag när man tittar lite närmare på bilden så upptäcker man saker man inte tänkt på. Man kan då göra dem tydligare. Den här bilden är ett exempel på ett sådant skapande.

3 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

Tja, liiite skillnad mot det telefonkludd som förekommer här hemma ;-)

Ha en riktigt skön helg!
Kram Annemari

Maya sa...

Mitt telefonkludd ser inte ut så där kan jag lova..:) Du är helt fantastisk på att rita!

Marie sa...

Kan se några små små likhetstecken med mitt telefonkludd, men jag är så upptagen med att använda armarna när jag pratar, så har inte möjlighet att teckna samtidigt. Kram