torsdag 22 januari 2009

Kaos i Lund

Jag hade planerat att åka hem till Landskrona med tåget som gick 18.51 från Lunds station. Men när jag kom ner till station så märkte jag med en gång att det var något som var fel. Stationsbyggnaden kryllade av folk som stod och stirrade på tavlorna som visade ankommande och avgående tåg. Det var inte många tåg som avgick eller ankom. Det fanns ingen anslagstavla som annonserade om tåg som tänkte försöka ta sig till Landskrona Helsingborg. Jag frågade en stressad anställd och hon sa att jag skulle gå till hållplats D dit bussar som ersatte tåg skulle komma. Om det skulle komma någon buss som gick till den stora staden Landskrona visste hon inte. Fråga föraren sa hon. Det kom en buss som skulle till Helsingborg och på skylten som fanns fastsatt framme vid vindrutan stod det att den skulle stanna vid alla hållplatser mellan Lund och Helsingborg. Vad bra tänkte jag, då måste den ju stanna i Landskrona. Men det gjorde den inte. Det närmaste jag kom var en vägskylt som vi åkte förbi där det stod Landskrona 8 km. Jag tänkte be föraren stanna. Man kan gå 8 km. Men jag ändrade mig. Det var ju mörkt och jag hade min stora portfölj att bära samt en resväska så jag följde med till Helsingborg. Jag klev av vid Ramlösa station. Det är hållplatsen före Knutpunkten (Helsingborgs central) Jag visste att där stannar buss 220 som går till Landskrona. Jag hade tur. Redan efter två minuter dök den gula 220:an upp. Hade jag missat den så hade jag fått vänta en timme på nästa. Det gjorde emellertid inte så mycket att tågen var försenade eller inte gick. Jag hade ju inte bråttom. Jag fick dessutom en sittplats på tågersättningsbussen och kunde läsa ut min bok - Giraffens tårar av Alexander McCall Smith. Intressant, ovanlig, spännande, rolig.
För den som undrar hur Eva har det kan jag berätta att hon fått byta rum en gång till. Nu bor hon på rum 1. Hon är vid gott mod. Utsikten från hennes fönster kan ses på den lilla filmsnutten som jag skickar med det här blogginlägget.

2 kommentarer:

Marie sa...

Bra att du ser det positiva, och inte blir en av de som klagar på kollektivtrafiken, och dålig information. Och med en bok i sin väska så kan man klara av väntan och lång resa. Ska ta med några böcker på min resa i morgon. Kram

Vita hjärtan sa...

Många kramar till er båda!

Annemari