lördag 31 januari 2009

Gud är god


Gud är god. Han älskar dig. Han har bevisat denna sin kärlek till dig och varje människa när han genom Jesus Kristus gav sitt liv för dig. På så sätt försonade han alla dina synder och öppnade vägen in i sitt rike.
Gud har sträckt ut sin hand till varje människa och säger:
Jag älskar dig! Älskar du mig? Vill du leva tillsammans med mig i mitt rike, under mitt herravälde?
Det bästa en människa kan göra är att svara ja på den kallelsen. Då lämnar hon mörkrets rike och blir en ny skapelse. Hon lämnar själviskhet och hat bakom sig och tar emot allt det goda som finns hos Gud. Gud blir hennes far, en far som är god och vill henne väl, fostrar och leder henne rätt. Hela hennes varelse fylls av lovsång och tacksägelse.
Jesus säger om den onde som försöker dra människorna bort från Gud att han bara har kommit för att döda slakta och förgöra. Han är en tjuv och lögnare. Det är så du kan känna igen honom. Du känner igen honom genom det han ropar ut genom ord och handling. Döda, hata, förgör, utplåna. Jesus säger däremot: Jag har kommit för att ni ska ha liv, liv i överflöd. Älska era medmänniskor, till och med era fiender. Stå inte emot en oförrätt, förlåt varandra, såsom jag har förlåtit er ska ni också förlåta.
När du tar emot Jesus Kristus, han som är Guds Ord förkroppsligat, i ditt hjärta, då tar du emot liv och hälsa till hela din varelse. I Ordspråksboken 4:20-23 står det:
Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup, ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp. Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet.

Inga kommentarer: