onsdag 12 november 2008

Psaltaren 119

Psalm 119 är den längsta psalmen i Bibeln - 176 verser. Den rubrik som Svenska folkbibeln satt över psalmen är: Den gudfruktiges tröst i Herrens ord.
Så här lyder verserna 129-136
Underbara är dina vittnesbörd, därför tar min själ dem i akt. När dina ord öppnas, ger de ljus och skänker förstånd åt enkla människor. Jag spärrar upp min mun och flämtar, ty jag längtar ivrigt efter dina bud. Vänd dig till mig och var mig nådig, såsom du gör med dem som älskar ditt namn. Gör mina steg fasta genom ditt tal, låt ingen synd bli mig övermäktig. Befria mig från människors förtryck, jag vill hålla fast vid dina befallningar. Låt ditt ansikte lysa över din tjänare och lär mig dina stadgar. Strömmar av tårar rinner från mina ögon, därför att man inte tar vara på din undervisning.
Vad får jag lära mig av dessa verser?
1. Hans ord är underbart.
Det är därför jag lyssnar till det.
2. Det skänker förstånd åt enkla människor
Det är Gud som förklarar ordet och det är de ödmjuka som får reda på vad det betyder.
3. Hans ord gör att vi kan gå stadigt fram genom livet.
Det är när man lyssnar till vad Gud har att säga som man kan vandra genom livet utan att ryckas med
av vad som är politiskt korrekt för tillfället,
av vad som står på dagstidningarnas förståsigpåsidor,
av vad som TV-soffexperterna säger,
av vad som är den allmänna meningen.

Inga kommentarer: