torsdag 7 juni 2012

Nationaldagen

Min bror Bo gladde oss med ett besök. Vi promenerade runt Landskrona och beundrade den vackra naturen och de kulturella och historiska minnesmärkena. Det var inte utan att jag kände mig lite stolt över vår vackra stad och vad den kunde visa upp av historia och kultur. Bo la kärleksfullt armarna runt halsen på allas vår Selma som står staty på gångvägen nere vid sundet. Han frågade mig om jag trodde att dagens ungdom visste vem Selma Lagerlöf var. Det måste de veta svarade jag. Då kom några högstadieungdomar gående på gångvägen som gick förbi Selmaskulpturen. Bo sprang fram och frågade om de visste vem skulpturen föreställde. Svaret blev till min förvåning att de inte hade den blekaste susning.

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Hoppsan, undrar vad de eleverna gjorde på den lektionen i skolan. För alla borde väl veta vem Selma Lagerlöf var.