onsdag 8 februari 2012

Att bli lik sin pappa samt Vad pysslar en pensionär med?

I sista församlingsbladet från S:t Jakob i Göteborg så har Jonas Berg en liten artikel om "Att bli mer lik sin far" Han skriver:
Saker som pappa gjorde när jag var yngre tyckte jag var otroligt konstiga som
att gå och lägga sig efter sportnytt, eftersom det var så jobbigt att vara trött dagen efter.
att när man ska åka någonstans räkna restiden med lite marginal, för man vet ju aldrig ...
att skotta så fort ett litet lager snö lagt sig på uppfarten. För om man inte gör det och det börjar slaska och sedan fryser så har man sedan en väldigt besvärlig och knagglig uppfart.
Jag undrar hur det är med vår son.
För några år sedan så hörde jag en nybliven pensionär som sa:
När man är pensionär så får man inte längre frågan: Vad arbetar du med? Man frågar i stället: Vad pysslar du med. På den frågan kan jag svara:
Jag ritar och målar. Jag gick igenom de senaste årens bilder jag gjort och fick det till 328 färgbilder och 516 blyertsbilder. De flesta gjorda på 2000-talet.

1 kommentar:

Anders Lundblad sa...

Ha ha. Jag hoppas verkligen jag liknar dig, pappa. Du och mamma är mina största förebilder.

Men när det gäller de vardagliga småsakerna - mindre viktiga detaljerna så att säga - har jag ett stycke kvar.