onsdag 16 mars 2011

Papper

I dag har Eva städat i en av sina garderober. På en hylla hittade hon en massa block i A4-format som hon fått på olika kurser hon varit på som diabetessköterska. "Jag kan väl inte bara kasta de här", sa hon. Det tyckte inte jag heller. Vi la blocken på en hylla i arbetsrummet. "Bra att ha-hyllan" Papper av olika slag kommer vi nog aldrig att sakna.


Jag kommer i håg att när vi tömde lägenheten efter min farfar så hittade vi en låda med en massa smala pappersremsor. (Min farfar var metodistpastor) Min faster berättade att farfar klippte bort marginalen på tidningen Svenska Sändebudet och remsorna som blev använde han att skriva psalmnummer på. Remsan med psalmnummer lämnade han sedan till vaktmästaren i kyrkan som kunde titta på den när han satte upp numren på anslagstavlan framme i kyrkan. På den tiden fanns det inte så mycket papper och man slösade inte. Dessutom hade inte en metodistpastor så hög lön.

På bilden kan du se en bit av tidningen Svenska Sändebudet från 1903.

1 kommentar:

Marie sa...

Han sparade och hade en tanke med det han sparade och han skulle använda det han sparade. Men allt vi sparar...vet vi varför och kommer vi att använda det vi sparar? Kram