lördag 20 februari 2010

Min farfar

Eftersom Eva skrivit om sin farfar så vill jag också skriva lite om min. Han var metodistpredikant. Innan han började på metodistkyrkans teologiska skola så arbetade han som brevbärare i Stockholm där han träffade min farmor. Även min farfar brukade laga skor. En metodistpredikant hade så lite betalt och för att spara pengar så lärde han sig att hjälpligt halvsula sina fem barns skor.



















Vi hade en sak av gjutjärn hemma som pappa fått ärva som användes när man skulle halvsula skorna. Den var rätt så tung så min bror och jag använde den som hantel. Bland de första platserna farfar tjänstgjorde på var Råå. Han var där 1908 - 1911. Min pappa föddes på Råå den 23 december 1908 som nummer två i familjen. Han blev också metodistpredikant. Kyrkan där farfar tjänstgjorde såldes för ett par år sedan och håller på att byggas om till privatbostad. Eftersom jag är lekmannapredikant inom metodistkyrkan så fick jag möjlighet att predika där några gånger innan den såldes. Farfar var samtidigt pastor i Bjuv. Det kapellet såldes för många år sedan och är nu ett sorts buddisttempel. Metodistförsamlingen i Bjuv är dock kvar och är en del av Centrumkyrkan i Bjuv. På söndag ska jag predika där.
Bilder:
Farfar och farmor på Råå (farmor är i väntans tider, pappa föds till jul)
Farfar, farmor och deras fem barn
Skomakarverktyg.

Inga kommentarer: