onsdag 10 februari 2010

Björnen



I ett par år har jag haft en pannå stående bakom bokhyllan i sovrummet. Jag fick den av några kollegor när jag gick i pension. Jag har länge tänkt fylla den med färg men det har inte blivit av. Jag köpte några tuber med akrylatfärg, men de blev också liggande. I julas fick jag några penslar i julklapp och i går bestämde jag mig för att göra ett försök att måla en tavla med akrylatfärgen. Det blev en björn i fjällnatur. Det här med fjäll har jag fått av min morfar. På hans tavlor finns det nästan alltid fjäll i bakgrunden. Hade jag fortfarande arbetat som lärare så kunde jag ha använt mig av björntavlan i skolan på någon svensklektion. En uppgift kunde ha varit: Vad säger björnen till mannen och svarar denne?


Ett exempel:


- Hej, Olle, det var länge sedan! Har du inga blåbär i dag?


- Nej, killen som står lutad mot trädet där borta tog korgen och åt upp alla bären.

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Tänk om jag kunde måla lika bra som du. Du är otroligt duktig.
Kram