tisdag 26 juli 2011

Små frön

I dag tog jag en cykeltur till Vallåkra för att leta cachar och då åkte jag förbi stora fält där man snart ska skörda de här små fröna . De skördas så tidigt att vi hann vara med om dessa skördar varje sommar vi var på landet under 1950-talet. (Högsäter i Ålsta i Hallsberg i Närke) Femtiotalets skördetröska drogs av en traktor. En eller två personer stod på skördetröskan och passade säckarna som fylldes med de små svarta fröna. Fröna passerade ett rör som grenade upp sig i två. Se teckningen här nedan. Man satte fast en säck vid varje rör. När den ena säcken var full vred man en omkopplare så att fröna åkte ner i den andra säcken. Den fulla säcken knöts ihop och las på en sluttande skiva. När skördetröskan kom till änden av fältet så drog man i en spak och säcken gled av den sluttande skivan. Bo och jag turades om att sitta på säcken när den gled av. Det var det närmaste vi kom en tivoliupplevelse under våra somrar. På bilden längst ner kan du se skördetröskan. Jag tror att det är min bror Bo som sitter på säcken och väntar på det spännande ögonblicket då säcken ska tumla i backen.

Att det är så mycket folk på skördetröskan beror på att så många vill vara med på kortet. Han som kör skördetröskan och äger den tror jag är Gustav Wistrand. Bakom honom står farbror Sven (postsven), bror till farbror John (vår sommar pappa och ägare av gården). På skördetröskan kan man se pappa, Åke, Marianne och jag. Bo sitter på säcken eller också så är det jag och då är det Bo som står framför pappa. Kortet togs 1951
Vad är det vi skördar?







Inga kommentarer: