lördag 28 augusti 2010

Fluortanten


I går var vi i Bara på en cacheletningsrunda. Där fanns en serie cachar som hette: "Saker jag minns" Den som hade lagt ut cacharna hade skrivit ner olika saker som han kom ihåg från 70-80-90-talen.
En sak som satte djupa minnesspår i honom var den så kallade "Fluortanten".
Säkert kommer många av mina gamla elever ihåg henne. Hon kom ofta när vi hade matte och koncentrationen på matteproblemen äntligen hade infunnit sig.
Först anades hon ute i korridoren där hon dukade upp brickan med små plastmuggar innehållande några cl utspädd fluor. Sedan knackade hon på dörren. Alla visste vad som komma skulle. Elevstön och suckar bröt ut när eleverna såg vem som kom in. Stönandet blandades med lärarens uppmaningar att vara tysta och fluortantens undervisning om fluorens nytta och kommande låga tandläkarräkningar. All uppmärksamhet på matten försvann. Exempel på repliker:
-Måste jag?
-Jag får inte för mamma och pappa.
-Jag mår illa.
-Jag kommer att spy
-Blää!
Efter några minuter var gurgelsköljningen klar.
-Stopp, nu kan ni spotta ut.
Många ville rusa till vattenkranen och dricka men det fick de inte. Fluoren måste få utföra sitt verk i munhålorna. Sedan plockade fluortanten ihop sina grejer och gick. Innan mattelektionen kunde fortsätta måste saliv och fluorvätska torkas upp från de bänkar där elever suttit som fnissat och frustat ut muninnehållet över bänk och matteböcker. När det var klart var ofta lektionen slut.
Jag gillade inte fluortantens avbrott.
Bilden är mixad för att ingen ska känna igen tanten.

3 kommentarer:

Anders Lundblad sa...

Hon ser ut som Staffan men det är väl bara inbillning.

Finns det fluortanter fortfarande? Eller har evolutionen gjort henne överflödig?

I Norge skulle de kunna införa "trantanter".

Skaparglädje sa...

Jag minns hur det var. Synd att man inte kunde få en flourtablett istället.
//Anne-Lie

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.