måndag 18 januari 2010

Sommaren 1949



Somrarna 1948 och 1949 lånade vi en stuga på Blidö i Stockholms skärgård. Det var två härliga somrar som jag inte minns så mycket av. Några minnen har jag i alla fall. Ett av dem illustrerar den här bilden. Det var sommaren 1949. Pappa ville inte ro utan segla. Så han fixade en mast till roddbåten som vi fått låna. En gammal filt fick bli segel. Och sedan var det bara att ge sig i väg. Några flytvästar hade vi inte och simma kunde nog bara min storebror. Jag sitter i fören, Bo i mitten och Trygve i aktern. Pappa sköter segel och roder. En av årorna får fungera som roder. På stranden står mamma med lådkameran och lillasyster Marianne i barnvagnen. Båten med pappa, mina bröder och jag har jag ritat av från ett foto.Landskapet runt om stämmer inte med verkligheten.

1 kommentar:

Maya sa...

Ja tänk vilka minnen man kan ha från barndomen. Då var det inte tal om säkerhet inte..:) Vi har klarat oss ganska bra ändå tycker jag, men jag skulle inte vilja vara av med den säkerhet vi har idag med flytvästar, säkerhetsbälten osv..:) Vår mamma hade en gammal postbil, en ford transit, som hon hade kastat in en tvåsits soffa i och där satt vi barn, 4 barn och en katt faktiskt. Bilens fönster hade galler och ingen öppning till framsätet, som ett fängelse, men vi satt bra och hade kul..:)